Pojazdy użytkowe. Mercedes Sprinter 310/312 2.9 TD podwozie (1995-2000)
            
				Zaletami Mercedesa Sprintera 310/312 jest niskie spalanie, wysoka tolerancja na kiepski ON, mocna rama i trwałe tylne zawieszenie. Minusy Mercedesa to z kolei: korozja nadwozia, awarie turbosprężarek oraz defekty uszczelek pod głowicą silnika w egzemplarzach z początku produkcji. Na podwoziach przywożonych do nas ostatnio z Zachodu Sprinterów z turbodieslem 2.9 najczęściej spotkać można ciężkie, niefabryczne zabudowy skrzyniowe, pomocy drogowej i kontenerowe.
Powód: wóz ma mocne tylne zawieszenie, wytrzymałą konstrukcję ramy i motor wystarczająco silny do jazdy ze sporym obciążeniem.
Najpopularniejsze u nas Sprintery z motorem 2.9 i ramą pod zabudowę (modele 310/312) mają DMC 3.500 kg (są też cięższe wersje 412 o DMC 4.600 kg) i ładowność od 1.280 do 1.550 kg. Dostępne są trzy rozstawy osi: 3.000, 3.550 i 4025 mm. Moc w zależności od wersji to 102 (model 310) lub 122 KM (model 312). Najczęściej spotykane są z pojedynczą, trzymiejscową (rzadziej podwójną, sześciomiejscową) kabiną.
Wadą konstrukcyjną pięciocylindrowych turbodiesli z lat 1995-1996 są pojawiające się po 500-600 tys. km wycieki płynu chłodzącego spod uszczelki głowicy, często zdarzają się też przepalenia uszczelki głowicy na pierwszym cylindrze przy kanale ciśnieniowym oleju. W autach z późniejszego okresu produkcji problemy te wyeliminowano. Trafiają się dziewięcio-, dziesięciolatki, które bez remontu pokonały blisko milion km. Zawodzi osprzęt. Po 300-400 tys. km padają turbosprężarki, tyle samo wytrzymują skrzynie biegów (najczęściej sypią się w nich synchronizatory) i sprzęgła.
Niezależnie od wersji mocy silniki są ekonomiczne, wykazują przy tym sporą tolerancję na paliwo niskiej jakości. - Mój Sprinter z pełnym obciążeniem kontenera średnio mieści się w 10-11 l ropy na setkę. Tankuję na przypadkowych stacjach, a problemów z układem paliwowym nie było - mówi Wiesław Geziuk, hurtownik z Lublina.
Trwałe jest zawieszenie. Minusem jest korozja nadwozia. Odporna zaś na korozję i przeciążenia jest rama. Problemów nie sprawia też układ hamulcowy.
W ostatnim czasie na giełdach i komisowych placach pojawia się sporo Sprinterów przywiezionych z Wysp Brytyjskich. Wiele z nich niefachowo przystosowano u nas do ruchu prawostronnego. W "anglikach" często szwankuje zmodyfikowana instalacja elektryczna.
Wśród ofert sprzedaży używanych Sprinterów w części ogłoszeniowej ostatnich wydań "AMT" przeważają egzemplarze z lat 1996-1999 w cenach 28-34 tys. zł netto, z przebiegami 250-400 tys. km, nieeksploatowane dotychczas w kraju.
Plusy
Niskie spalanie. Wysoka tolerancja na kiepski ON. Mocna rama. Trwałe tylne zawieszenie.
Minusy
Korozja nadwozia. Awarie turbosprężarek. Defekty uszczelek pod głowicą silnika w egzemplarzach z początku produkcji.
ekspert: Mirosław Golian z serwisu Max TIR w Lublinie:
- Nie jest awaryjny. Jego użytkowanie ogranicza się do przeglądów i wymiany materiałów eksploatacyjnych, których jednak dokonuje się dość często. Np. w turbodieslu 2.9 olej i filtry radzę zmieniać nawet co 10 tys. km. W egzemplarzach z początku produkcji częściej kontrolować trzeba też stan simmeringów na wale napędowym, których uszkodzenia prowadzą do wycieku oleju.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 
      3.500 kg | 
      3.500 kg | 
    
    
      | Ładowność | 
      1.280 kg | 
      1.340 kg | 
    
    
      | Długość | 
      5.585 mm | 
      5.700 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      1.983 mm | 
      2.050 mm | 
    
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 
      2.550 mm | 
      2.750 mm | 
    
    
      | Pojemność silnika | 
      2.874 ccm | 
      2.461 ccm | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      102 KM | 
      109 KM | 
    
    
      | przy obr./min | 
      3.800 | 
      3.500 | 
    
    
      | Maksymalny mom. obr. | 
      280 Nm | 
      280 Nm | 
    
    
      | przy obr./min | 
      2.000 | 
      1.900-2.500 | 
    
    
      | Prędkość maksymalna | 
      154 km/h | 
      162 km/h | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      1.427 zł | 
      1.098 zł | 
    
    
      | Sprzęgło | 
      1.169 zł | 
      1.143 zł | 
    
    
      | Amortyzator przedni | 
      545 zł | 
      533 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      750 zł | 
      682 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      29 zł | 
      27 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      62 zł | 
      46 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      200 zł | 
      260 zł | 
    
    
      | Zderzak (przód) | 
      350 zł | 
      350 zł | 
    
    
      | Lampa tylna | 
      100 zł | 
      100 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      500 zł | 
      550 zł | 
    
  
  
    
    
    
       | 
      przebieg tys. km - cena brutto | 
      przebieg tys. km - cena brutto | 
    
    
      | 1995 | 
      445 - 21,0 tys. zł | 
      - | 
    
    
      | 1996 | 
      420 - 24,0 tys. zł | 
      381 - 22,0 tys. zł | 
    
    
      | 1997 | 
      402 - 27,0 tys. zł | 
      367 - 25,0 tys. zł | 
    
    
      | 1997 | 
      395 - 29,9 tys. zł | 
      348 - 27,9 tys. zł | 
    
    
      | 1998 | 
      384 - 33,8 tys. zł | 
      322 - 32,0 tys. zł | 
    
    
      | 1998 | 
      367 - 35,0 tys. zł | 
      298 - 34,5 tys. zł | 
    
    
      | 1999 | 
      252 - 38,5 tys. zł | 
      257 - 36,7 tys. zł | 
    
    
      | 2000 | 
      221 - 42,0 tys. zł | 
      240 - 40,5 tys. zł |