Ciągniki siodłowe. Iveco Stralis Active Space (2002-2007)
            
				Stralis nie jest pojazdem bardziej awaryjnym niż uznana niemiecka konkurencja - mówią mechanicy, jest zaś tańszy w zakupie. Na rynku wtórnym przegrywa konkurencję, ale głównie za sprawą gorszej opinii o włoskiej marce, na którą zapracowali jego poprzednicy. W naszej ocenie Iveco ma sporo zalet. Należą do nich ogólna żywotność, wytrzymałe i oszczędne silniki, duża szoferka i niska cena zakupu. Minusy to z kolei: nie najlepsza jakość wykonania kabiny i jej zawieszenia oraz awarie elektroniki.
Ciągnik siodłowy z największą kabiną debiutował w 2001 roku, jednak na rynek trafił rok później. W ubiegłym roku pojazd zmodernizowano. Najpopularniejsze w Polsce ciągniki mają dwa rozstawy osi: 3.650 lub 3.800 mm.
W transporcie międzynarodowym wykorzystywana jest przede wszystkim największa z szoferek o nazwie Active Space. Kabina ta ma dwa miejsca sypialne i sporą wysokość. Na plus zaliczyć trzeba jej także dużą liczbę schowków, chociaż, jak twierdzą trakerzy, niektóre z nich mogłyby być większe.
Zastrzeżenia zgłaszane są też do jakości plastików we wnętrzu (trzeszczą podczas jazdy). Nierzadko szwankują elektryczne szyby i panel sterowania wybranymi funkcjami pojazdu, umieszczony przy górnej leżance.
Mechanicy zgłaszają uwagi do nietrwałego zawieszenia szoferki, pękających podłużnic kabiny, awaryjnej pompy jej podnoszenia i do pierwszych oznak korozji w najstarszych pojazdach.
Do napędu stosowane są dwa wytrzymałe rzędowe, sześciocylindrowe silniki, które spełniają normy od Euro 3 do 5. Mniejsza jednostka ma pojemność 10,3 litra i moc: 400, 420, 430 i 450 KM. Większa o pojemności 12,9 litra dysponuje 480, 500, 540 lub 560 KM. Polecany jest większy z motorów, który ma lepsze osiągi, a nie jest paliwożerny (średnio 30-34 litry na 100 km). Wśród występujących czasem awarii wymienia się uszkodzenia turbosprężarki.
Najczęściej do przeniesienia napędu wykorzystuje się 16-biegową skrzynię ZF, której wytrzymałość jest niezła, rzadziej drogą w naprawie 12--biegową zautomatyzowaną skrzynię EuroTronic.
Podobnie jak u niemieckiej konkurencji, w Iveco często "głupieje" szyna komunikacyjna CAN, co prowadzi do wyświetlania błędów. Oprócz niej padają wentylatory i klimatyzacja. W Stralisach psują się także zawory powietrzne. Generalnie jednak jest dużo mniej awaryjny od poprzedników: EuroTecha i EuroStara. Łatwo da się do niego kupić tańsze zamienniki części lub podzespoły używane.
Plusy
Ogólna żywotność. Wytrzymałe i oszczędne silniki. Duża szoferka. Niska cena zakupu.
Minusy
Nie najlepsza jakość wykonania kabiny i jej zawieszenia. Awarie elektroniki.
Ekspert
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Najczęstszymi defektami są wycieki oleju z turbosprężarek, bezawaryjne są natomiast zawieszenia i skrzynie biegów. Przy regularnych wymianach materiałów eksploatacyjnych przebiegi ok. 800 tys. km osiągane są bez konieczności przeprowadzania naprawy głównej. Układy kierownicze i wydechowe przy ponad 400 tys. km przebiegu są zazwyczaj w bardzo dobrej formie.
  
    
    
    
    
      | DMC zestawu (techniczna / administracyjna) | 
      44.000 / 40.000 kg | 
      44.000 / 40.000 kg | 
    
    
      | Masa własna | 
      7.300 kg | 
      7.400 kg | 
    
    
      | Rozstaw osi | 
      3.800 mm | 
      3.600 mm | 
    
    
      | Pojemniść silnika / cylindry | 
      10,3 l / R6 | 
      10,5 l / R6 | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      430 KM | 
      430 KM | 
    
    
      | przy obr./min | 
      1.750 - 2.100 | 
      1.900 | 
    
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 
      1.900 Nm | 
      2.100 Nm | 
    
    
      | przy obr./min | 
      1.250 - 1.700 | 
      1.000 - 1.400 | 
    
    
      | Skrzynia biegów | 
      manualna, 16 + 1 | 
      manualna, 16 + 1 | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      4.500 zł | 
      4.000 zł | 
    
    
      | Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) | 
      3.900 zł | 
      7.000 zł | 
    
    
      | Klocki hamulcowe | 
      700 zł / oś | 
      800 zł / oś | 
    
    
      | Reflektor przedni | 
      1.100 zł | 
      1.400 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      170 zł | 
      80 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      195 zł | 
      380 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      450 zł | 
      500 zł | 
    
    
      | Zderzak przedni | 
      900 zł | 
      800 zł | 
    
    
      | Szyba czołowa | 
      800 zł | 
      750 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      2.000 zł | 
      1.900 zł | 
    
  
  
    
    
    
    
      | 2002 | 
      700 - 120,8 tys. zł | 
      800 - 145,0 tys. zł | 
    
    
      | 2003 | 
      550 - 125,7 tys. zł | 
      730 - 163,5 tys. zł | 
    
    
      | 2004 | 
      390 - 142,8 tys. zł | 
      485 - 195,0 tys. zł | 
    
    
      | 2005 | 
      420 - 185,5 tys. zł | 
      320 - 210,5 tys. zł | 
    
    
      | 2006 | 
      90 - 225,0 tys. zł | 
      150 - 235,2 tys. zł | 
    
    
      | 2007 | 
      30 - 295,0 tys. zł | 
      10 - 299,0 tys. zł |