Samochody dostawcze. Renault Mascott skrzynia/wywrotka 2.8 dCi (1999-2004)
            
				W przeciwieństwie do innych aut użytkowych, Renault Mascott jest rzadziej w kraju spotykany jako furgon, a częściej z zabudowami skrzyniową i wywrotki. Na plus dostawczakowi Renault zaliczyliśmy mnogość wariantów gabarytowych i tonażowych, funkcjonalne wnętrze, ekonomiczne silniki oraz trwałe skrzynie biegów. Minusy to z kolei kiepskie wyciszenie wnętrza i mało wytrzymałe fabryczne elementy układu jezdnego.
To jedno z najmłodszych użytkowych Renault. Pierwsza generacja pojawiła się w sprzedaży dziewięć lat temu. Większy brat Mastera ma dopuszczalną masę całkowitą od 3,5 do 6,5 t, a ładowność od 0,9 do 4,3 t.
Fabryczne zabudowy skrzyniowe, wykonywane przez producentów współpracujących z Renault Trucks, oferowano tylko w Mascottach o DMC 3,5 t, z silnikami o mocy 106 i 125 KM. W praktyce na krajowych giełdach skrzynie można spotkać także w innych, cięższych odmianach opisywanej Renówki. Bowiem wiele nieautoryzowanych przez Renault firm zabudowywało podwozia Mascotta (DMC 3,5, 5,0, 5,5, 6,0 i 6,5 t, z silnikami o mocy 146 KM). Fabryczne pochodzenie ma wiele spotykanych na placach budów wywrotek na bazie Mascotta. I tu jednak w zabudowach seryjnych były ograniczenia. Wywrotki tylnozsypowe, a także trójstronne montowano jedynie na podwoziach o DMC 3,5 i 5,0 t (silniki o mocy 106 i 125 koni).
Na rynku wtórnym spotykamy skrzyniowe Maskotki zarówno z tradycyjnymi, jak i tzw. podwójnymi kabinami. Typowa kabina ma trzy miejsca, w wariancie maksymalnym siedem (czteromiejscowa ławka w drugim rzędzie). Najkrótszy z samochodów ma skrzynię o długości 2,6 m, a jest to auto z podwójną kabiną. W wariancie największym skrzynia mierzy 6,2 m, co pozwala na przewożenie wyjątkowo długich ładunków.
Wszystkie trzy wersje 2,8-litrowej jednostki napędowej Mascotta (z common rail) zbierają dobre recenzje użytkowników zarówno za kulturę pracy, jak i mały apetyt na paliwo. Pewnym zaskoczeniem są wysokie oceny, jakie od użytkowników dostają skrzynie biegów (w wersji podstawowej pięciostopniowa, w pozostałych sześcio), często krytykowane w innych autach użytkowych tej marki. Mankamentem Mascotta jest spory hałas przenoszony do kabiny z silnika oraz z układu jezdnego. Auto zbiera też cięgi za słabą wytrzymałość tulejek resorów oraz łożysk kół. Walorem kabiny Mascotta jest odpowiednia ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów, wydajny układ wspomagania oraz efektywna wentylacja i ogrzewanie.
Plusy
Mnogość wariantów gabarytowych i tonażowych. Funkcjonalne wnętrze. Ekonomiczne silniki. Trwałe skrzynie biegów.
Minusy
Kiepskie wyciszenie wnętrza. Mało wytrzymałe fabryczne elementy układu jezdnego.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Radzę dbać o jakość oleju silnikowego, a także o szczelność układu chłodzenia silnika. Bezwzględnie należy stosować się do norm dotyczących ładowności danej wersji. Elementy zawieszenia, głównie resorów, a także amortyzatory nie należą do najmocniejszych, zwłaszcza jeśli auto jest systematycznie przeładowywane i narażone na kontakt z nawierzchnią naszych dróg.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 
      3.500 kg | 
      3.500 kg | 
    
    
      | Ładowność | 
      1.800 kg | 
      1.915 kg | 
    
    
      | Długość | 
      5.560 mm | 
      5.369 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      2.030 mm | 
      1.805 mm | 
    
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 
      2.162 mm | 
      2.069 mm | 
    
    
      | Pojemność silnika | 
      2.800 ccm | 
      2.953 ccm | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      106 KM | 
      110 KM | 
    
    
      | przy obr./min | 
      3.600 | 
      3.500 | 
    
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 
      250 Nm | 
      256 Nm | 
    
    
      | przy obr./min | 
      2.000 | 
      2.100 | 
    
    
      | Prędkość maksymalna | 
      128 km/h | 
      135 km/h | 
    
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
       | 
       | 
    
    
      | długość | 
      4.150 mm | 
      3.990 mm | 
    
    
      | szerokość | 
      2.100 mm | 
      1.825 mm | 
    
    
      | wysokość burt | 
      400 mm | 
      400 mm | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      1.080 zł | 
      1.200 zł | 
    
    
      | Sprzęgło | 
      1.400 zł | 
      1.510 zł | 
    
    
      | Amortyzator przedni | 
      380 zł | 
      520 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      290 zł | 
      300 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      60 zł | 
      50 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      80 zł | 
      90 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      140 zł | 
      200 zł | 
    
    
      | Zderzak (przód) | 
      210 zł | 
      270 zł | 
    
    
      | Lampa tylna | 
      120 zł | 
      150 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      200 zł | 
      220 zł | 
    
  
  
    
    
    
    
      | 2000 | 
      210 - 48,5 tys. zł | 
      240 - 41,7 tys. zł | 
    
    
      | 2001 | 
      167 - 52,0 tys. zł | 
      228 - 49,5 tys. zł | 
    
    
      | 2001 | 
      112 - 53,5 tys. zł | 
      170 - 54,0 tys. zł | 
    
    
      | 2002 | 
      182 - 59,0 tys. zł | 
      143 - 63,5 tys. zł | 
    
    
      | 2003 | 
      169 - 62,9 tys. zł | 
      258 - 59,0 tys. zł | 
    
    
      | 2004 | 
      92 - 67,5 tys. zł | 
      114 - 66,5 tys. zł |