Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Zamość odebrał swoje pierwsze autobusy elektryczne

Na ulice miasta wyjedzie 14 pojazdów MAN Lion’s City E
8 grudnia 2023

Fot. MAN

 
1 grudnia br. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu odebrał 14 autobusów elektrycznych, które dostarczyła firma MAN Truck & Bus Polska.
Ponadto na terenie zajezdni przewoźnika powstało siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów. Stacje dostarczyła polska firma Medcom. Wszystkie „elektryczne lwy” wyjadą już wkrótce na zamojskie ulice i rozpoczną codzienną obsługę 25 linii komunikacji miejskiej.

Historyczny moment

Po przekazaniu autobusów, 5 grudnia odbyła się związana z nim uroczystość, w której wzięli udział m.in. prezydent miasta – Andrzej Wnuk, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu – Krzysztof Szmit i dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska – Claus Wallenstein.
– Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – powiedział Andrzej Wnuk, prezydent Miasta Zamość.
– W Zamościu, pięknym i przyszłościowo myślącym mieście, oddaliśmy do użytku 14 zeroemisyjnych, w pełni elektrycznych autobusów MAN Lion’s City E wraz z idealnie dopasowanymi urządzeniami do ładowania – powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska. – Jestem pod wielkim wrażeniem współpracy z Urzędem Miasta, MZK Zamość i naszymi partnerami – firmami Medcom oraz R&G PLUS i cieszę się, że wspólnie zrealizowaliśmy ten projekt. Fakt, że wszystkie autobusy Lion’s City E są produkowane w Polsce jest dla mnie niezwykle istotny i napawa mnie wielką dumą. Produkcja Lion’s City E rozpoczęła się trzy lata temu w naszym zakładzie high-tech w Starachowicach. Niedawno świętowaliśmy produkcję tysięcznego elektrobusu!
Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.
– Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW - ponad 29 mln zł. Dzięki tak wydatnej pomocy mogliśmy wykonać pierwszy krok w elektromobilność i już myślimy o kolejnych inwestycjach – powiedział Krzysztof Szmit, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu.

Fot. MAN

 

Czternaście lwów

W ramach przeprowadzonego przetargu, MAN złożył najlepszą ofertę, a Zamość zamówił łącznie 14 nowych autobusów, w tym 10 autobusów Lion’s City 12 E o długości 12 m i cztery autobusy przegubowe Lion’s City 18 E, o długości 18 m.
O nowoczesności autobusów MAN Lion’s City stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka oraz wyposażenie wnętrza. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN-a przystosowane są do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo pojazdy wyposażone są w najnowsze rozwiązania m.in. w system elektronicznych tablic kierunkowych, monitoring oraz ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów.
Modele 12-metrowe napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160 kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 400 kWh.
Z kolei elektryczne serce 18-metrowego przegubowca Lion's City 18 E to aż dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co wyraźnie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 480 kWh zlokalizowanych na dachu pojazdu.

Fot. MAN

 

Właściwa obsługa

W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów firma MAN przeszkoliła już 60 kierowców, a pracownicy zaplecza technicznego zostaną przeszkoleni do końca tego roku.
Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. Firma działa na lokalnym rynku transportu publicznego od 1960 r., a najnowszy zakup jest zwieńczeniem jej działań na rzecz środowiska i nowoczesnego transportu.

Ambicje MAN-a

Do 2025 roku połowa autobusów miejskich MAN-a w Europie będzie elektryczna, a już pięć lat później nawet 90 proc. Aby być na to gotowym, firma MAN rozpoczyna w Norymberdze własną produkcję akumulatorów „made in Germany”. Przewiduje się produkcję ponad 100.000 akumulatorów rocznie do wszystkich elektrobusów, a także do elektrycznych ciężarówek MAN-a. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.