Wiadomości z rynku

niedziela
29 grudnia 2024

Nowy kwartet Setra MultiClass 500 LE

Komfortowe, niskowejściowe autobusy międzymiastowe
4 lipca 2023

Fot. Setra

 
Setra, krótko po premierze kolejnej generacji autobusów turystycznych ComfortClass 500 i TopClass 500, otwiera nowy rozdział w tym segmencie, wprowadzając całkowicie przeprojektowane niskowejściowe autobusy międzymiastowe z serii MultiClass 500 LE.
Nowa seria MultiClass 500 LE to cztery modele. Należący do klasy Low Entry (LE) kwartet łączy ze sobą dwa światy: komfortowe wsiadanie dzięki niskiej podłodze i komfortowa podróż. Zaprojektowana konsekwentnie jako pojazd niskopodłogowy aż do obszaru tuż przed tylną osią, nowa MultiClass 500 LE przekonuje do siebie szybkością i wygodą wsiadania i wysiadania przez przednie wejście. Przed tylną osią znajdują się trzy płaskie stopnie prowadzące do tylnej części pojazdu. Dzięki rozwiązaniom technicznym w zakresie napędu i podwozia stosowanym w autobusach turystycznych pojazd ma wyznaczać standardy komfortu nawet na długich trasach. Paleta modeli MultiClass 500 LE obejmuje autobusy liniowe o długości od 10,51 do 14,52 m z dwiema i trzema osiami. Obejmują one spektrum zastosowań od ruchu podmiejskiego aż po kursy międzymiastowe na długich trasach w słabo zaludnionych regionach. Tym samym nowa generacja autobusów ma sprawdzić się w klasycznych przewozach liniowych i szkolnych, w transporcie wahadłowym, pracowniczym jak i innych dowozach.

Design nowej rodziny

Setra to symbol ponadczasowego designu - nawet w przypadku zwykłego autobusu typu Low Entry. Już od zewnątrz widać, że nowa MultiClass 500 LE jest celowo podzielona na dwie części. Oba segmenty połączone są szerokim pionowym profilem. Wyraźny podział przestrzeni pasażerskiej na – można by rzec – parter i lożę ujmuje nowym autobusom międzymiastowym nieco ich masywności.
Dzięki osadzonym w ciemnej ramie słupkom A z przodu i podobnie ukształtowanym profilom narożnym z tyłu, zwykle kanciaste kształty zauważalnie łagodnieją, ustępując miękkim i płynnym formom. Dach tego międzymiastowego autobusu wydaje się niemal unosić nad bryłą jego nadwozia. Efektem tego jest niepowtarzalny, lekki i zwiewny design.
Z przodu model MultiClass 500 LE przybrał nowe oblicze rodziny Setra, które marka wprowadziła wraz z obecnymi modelami autobusów turystycznych. Widniejący po bokach, po lewej i prawej stronie nad przednimi kołami, typowy dla marki element stylizacyjny jednoznacznie wskazuje na pochodzenie MultiClass 500 LE - to Setra. Świadczy o tym również znajdujący się z tyłu logotyp o charakterystycznym kształcie.

Bogata konfiguracja wnętrza

Bogactwo konfiguracji nowej Setry MultiClass 500 LE zaczyna się od wyboru drzwi. W przypadku pierwszego wejścia dostępne są drzwi jednoskrzydłowe w dwóch wariantach szerokości oraz - co jest nowością - jeszcze szersze drzwi dwuskrzydłowe. Drugie wejście dostępne jest z drzwiami jedno- lub dwuskrzydłowymi. Na życzenie wszystkie modele mogą być też wykonane z trzecimi drzwiami usytuowanymi za tylną osią.
W zależności od pozycji i wariantu drzwi, przewoźnicy mogą wybierać pomiędzy drzwiami wychylnymi zewnętrznymi i wewnętrznymi, a także drzwiami odskokowo-przesuwnymi, dostosowanymi do ich indywidualnych potrzeb. Podobnie duża jest oferta ramp dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Po raz pierwszy dostępna jest także mechaniczna, składana rampa do pierwszych drzwi.
W pełni niskopodłogowa przednia część pojazdu, podesty z lewej, prawej strony w kierunku jazdy albo też z obu stron - nowa Setra MultiClass 500 LE ma spore możliwości konfiguracji przestrzeni pasażerskiej. Jak zapewnia producent, wnętrze jest praktyczne i przyjazne, począwszy od przeszklonych ścianek działowych obejmujących całą lub połowę wysokości wnętrza, poprzez podłogę wykończoną różnymi dekorami, gładkie okładziny ścienne z folią dekoracyjną lub przytulne powierzchnie z filcu igłowego aż po urozmaicone połączenia jasnych i ciemnych okładzin. Nie mniej zróżnicowane są też siedzenia, wśród których można zleźć wersje zarówno do linii miejskich jak i wycieczkowych.
Ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja zostały zaprojektowane tak, aby system mógł zawsze sprostać aktualnym potrzebom. Jeśli pożądana jest klimatyzacja, w pierwszej kolejności zapewniane jest klimatyzowane stanowisko kierowcy. Gdy autobus jest użytkowany w regionach o łagodnym klimacie i wystarczająca jest kontrola temperatury w przestrzeni pasażerskiej, wówczas warto rozważyć nową wersję o nazwie EvoCool light Basic z dwoma modułami klimatyzacji dachowej. Systemem o większej wydajności jest klasyczna klimatyzacja dachowa EvoCool Basic. W ramach wyposażenia dodatkowego można w połączeniu z klimatyzacją dachową zamontować panele z nawiewami powietrza i lampkami do czytania .
Stanowisko kierowcy jest tak samo zróżnicowane jak przestrzeń pasażerska. Do wyboru są tutaj trzy warianty: Cockpit City (do wersji miejskich) zgodny z wytycznymi VDV (Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Przewozowych), jak również Cockpit Basic City (do wersji miejskich/międzymiastowych) lub Cockpit Basic (do wersji międzymiastowych) spełniający standardy autobusu turystycznego.
Niezależnie od wybranego kokpitu nowa MultiClass 500 LE zawsze zapewni niezbędne wsparcie kierowcy na przykład w postaci standardowego czujnika deszczu i światła czy elektronicznego hamulca postojowego, który również dostępny jest w standardzie. Opcjonalny system kamer 360° zapewnia widoczność we wszystkich kierunkach podczas manewrowania i w wąskich zaułkach. Umożliwia on dostrzeżenie przechodniów, rowerzystów, a także przeszkód, które zwykle są poza zasięgiem wzroku kierowcy lub bardzo trudno je kontrolować. Kolejnym elementem, który zapewni istotne wsparcie podczas manewrowania jest oświetlenie otoczenia włączające się podczas cofania.

Predictive Powertrain Control na trasach międzymiastowych

W tandemie z w pełni zautomatyzowaną przekładnią GO 250 8 PowerShift kierowcę wspiera najnowszy wariant inteligentnego tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC), który pomaga obniżyć spalanie. Bazując na zapisanych danych topograficznych układ dostosowuje styl jazdy, integrując go z automatyczną zmianą biegów. Materiały mapowe systemu pokrywają obecnie nie tylko autostrady i główne drogi ekspresowe, lecz także prawie wszystkie pozamiejskie drogi w Europie. PPC uwzględnia skrzyżowania, ronda i jest zintegrowany z tempomatem odległości. W oparciu o zapisane w systemie mapy PPC automatycznie zmniejsza prędkość w momencie wjeżdżania do miast i wsi, przed zakrętami dróg lokalnych o małym promieniu lub przeszkodami, takimi jak ronda, przystanki lub skrzyżowania z drogami nadrzędnymi.

Preventive Brake Assist 2

Każda Setra ma być także prawdziwą oazą bezpieczeństwa. Przykładem tego jest zastosowany w nowej MultiClass 500 LE układ Preventive Brake Assist 2, będący kolejną generacją pierwszego na świecie aktywnego systemu wspomagania hamowania dla specjalistycznych autobusów liniowych. Preventive Brake Assist 2 wykorzystuje kombinację czujników radarowych krótkiego i dalekiego zasięgu oraz kamery, dzięki czemu jest w stanie reagować zarówno na obiekty ruchome i nieruchome, w tym także na pieszych i kierujących pojazdami dwukołowymi. System potrafi przetwarzać dane dla kilku obiektów jednocześnie. Ponadto, obiekty znajdujące się poza jezdnią ale wciąż w granicach działania systemu rozpoznawane są jeszcze skuteczniej, co pozwala na minimalizację liczby fałszywych ostrzeżeń.
Układ ostrzega o kolizji z nieruchomymi lub poruszającymi się obiektami, inicjując w tym samym czasie dodatkowo manewr hamowania z częściowo dozowaną siłą hamowania. Kaskada ostrzeżeń i ingerencja układu hamulcowego zostały opracowane precyzyjnie pod kątem użytkowania na trasach liniowych, czyli w szczególności z myślą o ochronie stojących pasażerów. Preventive Brake Assist 2 będzie dostępny jako wyposażenie opcjonalne od wiosny 2024 roku.

Efektywność ekonomiczna: od napędu po usługi cyfrowe

Układ napędowy Setry MultiClass 500 LE oparty jest na wielokrotnie sprawdzonych, ekonomicznych komponentach. Z tyłu modeli dwuosiowych pracuje rzędowy, sześciocylindrowy silnik OM 936 o pojemności skokowej 7,7 l. Jest on dostępny w wersjach o mocy 220 kW (299 KM) i 260 kW (354 KM). Trzyosiowa MultiClass S 518 LE będzie wyposażona w rzędowy, sześciocylindrowy silnik OM 470 o pojemności skokowej 10,7 l, osiągający moc 290 kW (394 KM). W zależności od modelu, szeroki wybór przekładni obejmuje manualną skrzynię biegów, przekładnię półautomatyczną oraz automatyczne - hydrokinetyczne skrzynie biegów produkcji Voith i ZF.
Jeszcze większe oszczędności MultiClass 500 LE jest w stanie osiągnąć dzięki połączeniu jednostki OM 936 z opcjonalnym modułem hybrydowym. Silnik elektryczny umieszczony pomiędzy jednostką napędową a skrzynią biegów działa jako generator podczas zwalniania silnikiem lub hamulcem, wytwarzając energię elektryczną bez zużycia paliwa. Jest on umieszczony w dwóch modułach magazynujących na dachu. W sytuacjach dużego obciążenia, np. w momencie ruszania, silnik elektryczny o mocy 14 kW wykorzystuje tę energię do wspomagania silnika spalinowego. Tym samym pojazd zużywa mniej paliwa.
Kluczowym czynnikiem efektywności ekonomicznej nowej Setry są kompleksowe usługi świadczone przez Omniplus: Wśród nich - największa w Europie autobusowa sieć serwisowa czy indywidualnie dostosowywane umowy serwisowe Basic, BasicPlus, Premium lub Premium Regional. Zupełną nowością w ofercie są szkolenia Omniplus ExpertHandling opracowane specjalnie pod kątem Setry MultiClass 500 LE.
Efektywność ekonomiczna w przypadku nowej MultiClass 500 LE oznacza również cyfryzację. Standardowym elementem wyposażenia na jej pokładzie jest Bus Data Center stanowiący interfejs do transmisji danych i klucz do Omniplus On, cyfrowych usług marki Omniplus. Usługa Omniplus On Uptime pro zapewnia pełną przejrzystość informacji dzięki komunikatom na wyświetlaczu kierowcy i zwiększa dyspozycyjność pojazdu. W portalu Omniplus ON operatorzy flot mają w każdej chwili dostęp do wszystkich istotnych informacji diagnostycznych - i to w czasie rzeczywistym. Dzięki usłudze Omniplus On monitor menedżerzy flot mają bieżący wgląd w dane całej floty pojazdów. Niezależnie od tego, czy konieczna jest lokalizacja pojazdu, sprawdzenie zużycie paliwa, czy też pobranie danych z karty kierowcy i pamięci masowej, te i inne dane mogą być również udostępnione w celu ich integracji z własnymi systemami za pośrednictwem pakietów danych Omniplus On.
***
Podobnie jak poprzednia seria, nowa Setra MultiClass 500 LE będzie produkowana w zakładach Daimler Buses w Hosdere koło Stambułu, w europejskiej części Turcji. Uruchomienie produkcji klasycznych dwuosiowych pojazdów o długości około 12 i 13 m planowane jest na jesień 2023 roku. Kompaktowa S 510 LE i trzyosiowa S 518 LE mają pojawić się z początkiem roku 2024. (z)

Fot. Setra

Fot. Setra

Fot. Setra

Fot. Setra

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.